ET-INF/1-2021-9408 - megítélt támogatás összege, I. ütem: 60.000.000 Ft

ET-INF-2022-908031 - megítélt támogatás összege, II. ütem: 283.384.500 Ft

 

Veszprém város komplex parkolás-, forgalomirányítási és információs rendszerének kiépítése

 

Veszprém, fenntartható városi mobilitási tervét – SUMP - 2017. évben fogadta el Veszprém Megyei Jogú Város Közgyűlése. E társadalmi, gazdasági és környezeti elvek iránt is elkötelezett stratégia – szakítva a régi szakági, zárt szemlélettel – komplex módon vette számba a városi közlekedés minden alrendszerét és ezekre alapozottan fogalmazta meg azok összehangolt fejlesztésének lehetőségeit. A tervet kidolgozó - közlekedési mérnökökből álló - munkacsoport, az úthálózat, a közösségi közlekedés, a kerékpáros infrastruktúra fejlesztése mellett, javaslatot tett a parkolási rendszer újragondolására, a turisztikai célú közlekedés javítására és forgalomcsillapítás lehetőségeire egyaránt.

Azóta Veszprém közlekedési fejlesztései, beleértve a parkolási rendszer újraértelmezését, a SUMP-nak megfelelve alakítja terveit, ill. nagyértékű beruházásait.  Ez alapján épül jelen pillanatban két parkolóház az Egyetemen és a volt Gyerekkórháznál, készült terv egy harmadikra a Vérellátó területén, ill. épült meg egy felszíni megoldás a Kádár utcában, melynek eredményeként több száz új parkolóhely létesül, enyhítve a város parkolási nehézségeit, valamint jobban kiszolgálva a Veszprémbe látogatók elvárásait.

A stratégia szerint a parkolási infrastruktúra elemeinek kialakítása mellett nagy szerepet kell, hogy kapjon a tájékoztatás színvonalának emelése, mely a parkolási kereslet és a kínálat hatékonyabb egymásra találásában tudja segíteni a rendszer optimális működését, ill. az ügyfélélményt. Ez utóbbira különösen is nagy szükség van, hisz 2023-ban Veszprém lesz Európa Kulturális Fővárosa, melynek kapcsán nagyobb figyelem fogja övezni a város kulturális kínálatát és egyúttal kultúra támogató megoldásait.

Ezen a ponton találtak egymásra a városi parkolásért felelős VKSZ Zrt. és a VEB2023 Zrt. célkitűzései, melynek kapcsán egyedi pályázati eljárás keretében, két lépcsőben – 60 és 290 millió forint támogatási keretösszegből, valósulhat meg Veszprém város komplex parkolás-, forgalomirányítási és információs rendszerének kiépítése.

Ennek kapcsán 2023. január 1-ig, két ütemben 47 darab, telitettség figyelésére alkalmas kamerából, ill. a hozzá kapcsolódó tábla- és informatikai háttérből álló rendszer kerül telepítésre, mely nagyban elősegíti majd a szabad parkolóhelyek elérését, jelentősen csökkenti a városi úthálózatot terhelő parkoló kereső járműforgalmat, és ezáltal a környezeti terhelést.  Az utazót pedig hatékonyan támogatja abban, hogy minél hamarabb, felesleges stressz hatások nélkül érje el látogatásának célját.

 

A rendszer egyúttal az igényekhez igazodva dinamikusan is bővíthető, fejleszthető, úgy fizikai-, mint informatikai elemeiben. ( Időszaki jelleggel – mobilkamerák segítségével - a rendszer egy-egy rendezvény támogatására is kialakítható, ill. távlatilag más megjelenítési platformok – pl. Google, Wase - is kiszolgálására is alkalmas lesz. )

A rendszer fejlesztését alapos előkészítés, technológiai tervezés előzte meg.  Érdekmérlegelési tesztek alapján, pontos szabályzási rendszer készült az adatkezelésről, adatfeldolgozásról. ( A kamerák csak analitikát végeznek, pontosabban szólva, képek helyet eredmény-adatokat küldenek csak tovább. ) A beérkező adatok alapján parkoló zónánként, valós időben rendelkezésre állnak majd, a normál, a mozgáskorlátozott és az elektromos autók számára fenntartott parkolóhelyek számáról és az esetleges hibákról, amelyek közlésére a táblarendszeren kívül, számtalan digitális megoldás, applikáció, útvonaltervező, stb. fejleszthető.

A projekt folyamatos megvalósításával várhatóan rövidülni fog az az idő, amit a belvárosban gépjárművel közlekedők a szabad parkolóhelyek keresésével töltenek. Ez jelentősen csökkentheti a forgalmi dugók kialakulásának esélyét, hiszen a közlekedők a jól látható és egyértelmű jelzéseket követve a lehető leggyorsabban jutnak el a szabad parkolóhelyekhez. A fejlesztés közvetve hozzájárul a területen közlekedő gépjárművek károsanyag kibocsátásának a csökkentéséhez is, melynek mérésében a Pannon Egyetem - Fenntartható Megoldások Kutatólaboratóriuma segíti a munkafolyamatokat.

Új okosrendszer könnyíti meg a parkolást a belvárosban

Új okosrendszer könnyíti meg a parkolást a belvárosban

2023. december 9. Forrás: https://vehir.hu/cikk/71715-uj-okosrendszer-konnyiti-meg-a-p
Az új parkolási rendszer a VKSZ Zrt. beruházásában készült, amely lényegesen megkönnyíti az autósok mindennapjait, és egyben nagy lépés a környezetbarát közlekedés felé is. A városban kialakított rendszernek köszönhetően 19 helyszínen 47 kamera, két perces frissítési idővel ad pontos információkat a szabad parkolóhelyek számáról.

A fejlesztés előzményeihez 2017-ig kell visszanyúlni, ekkor fogadta el Veszprém Megyei Jogú Város Közgyűlése a város fenntartható mobilitási tervét, amely sokkal komplexebben értelmezte a városi közlekedés helyzetét, mint a korábbi szemlélet. A kivitelezésre azonban várni kellett a covid-járvány miatt.

A 19 helyszínen integrált kamerarendszer valós időben figyeli a parkolóövezeteket illetve parkolóházakat, majd algoritmus segítségével kiszámolja, hogy hány szabad férőhely van ezeken a helyeken. A közlekedőket a város 28 helyszínén kihelyezett, összesen 59 darab digitális tábla kijelzője tájékoztatja ezekről az adatokról.

Az új rendszer nem csak dinamizálja a belvárosi közlekedést, de a későbbiekben egyetemi kutatások és fejlesztések hasznos kiindulópontja is lehet ez az adatbázis.

Az egyszerűbb és gyorsabb közlekedés mellett környezetvédelmi hatásai is vannak a fejlesztésnek, ugyanis a város forgalmának 15%-át korábban a parkolóhelyet kereső autók adták, amely nem csak lassította a forgalmat, de a károsanyag-kibocsátást is nagyban megnövelte.

A pénteki sajtótájékoztatón a VKSZ Zrt. vezérigazgatója, dr. Temesvári Balázs beszélt az új stratégiáról, amelynek lényege, hogy a belvárosi közlekedés anomáliáit nem új parkolók létesítésével kell megszüntetni, hanem a már meglévők teljes kihasználásra kell törekedni. Ehhez emelni kell a szolgáltatás színvonalát. A kivitelezés érdemi része 2021-ben indult, a pályázat előkészítésével, majd a VEB2023 Zrt. segítségével két lépcsőben – 60 és 290 millió forint támogatási keretösszegből – elindult az okoseszközök telepítése, amely a város új komplex parkolás-, forgalomirányítási és információs rendszerét alkotja.

A rendszer zöld aspektusairól dr. Domokos Endre, Pannon Egyetem, egyetemi docense, a Bio-, Környezet- és Vegyészmérnöki Kutató Fejlesztő Központ szervezeti egység vezetője adott tájékoztatást. Az utóbbi évben 36%-kal nőtt a gépjárműállomány a veszprémi lakosság körében, ez pedig országosan is kiemelkedő, ezzel párhuzamosan a város légszennyezettsége is egyre rosszabb. A rendszer ehhez is megoldást nyújt, hiszen minél hamarabb találunk parkolóhelyet, annál kevesebb időt töltünk közlekedéssel.

A parkolásirányítási rendszer mobil táblákat is tartalmaz, amelyeket nagyobb városi események során lehet alkalmazni. Egy nagyobb rendezvény miatt, a városba érkező idegenek átlagosan 11,6 percet töltenek parkolóhely kereséssel, ez az új fejlesztésnek köszönhetően 4,6 percre csökkenthető, így minden egyes parkolással 460 grammnyi széndioxiddal csökkentjük károsanyag-kibocsátásunkat.

Új okos parkolási rendszer állt üzembe Veszprémben

Új okos parkolási rendszer állt üzembe Veszprémben

2023. december 8. Forrás: https://www.veol.hu/helyi-kozelet/2023/12/uj-okos-parkolasi-
A Veszprémi Közüzemi Szolgáltató Zrt. a komplex parkolás-, forgalomirányítási és információs rendszer kiépítésének második üteméről rendezett pénteken sajtótájékoztatót a Hangvillában.

Temesvári Balázs, a VKSZ Zrt. vezérigazgatója elmondta, 2017-ben fogadta el a város fenntartható mobilitási tervét, amely megfogalmazta, hogy a belvárosi parkolási anomáliák megoldását nem újabb és újabb parkolóknak az építése jelentheti, hanem a meglévő parkolókapacitás optimalizálása, illetve az eljutáshoz szükséges információk megadása.

Ekkor kezdtek el azon gondolkodni az illetékesek, hogy ezt miként lehetne a gyakorlatba átültetni. A pandémia után, 2021-ben indult a pályázatkészítés, amelyben új technológia telepítését célozták meg. A fejlesztés 300 millió forintot meghaladó összberuházást jelentett.

– Integrált kamerarendszer épült ki egy ahhoz tartozó szoftveres hálózattal, amely az adatokat feldolgozza és kezeli, és az év második felében kihelyeztük azokat az információs táblákat, melyek ezeket a feldolgozott adatokat frissítve és naprakészen mutatják a közlekedőknek – mondta Temesvári Balázs. – A fő üzenet az, hogy csökkentsük a parkolás idejét, csökkentsük a parkolókereséssel töltött időt. Arról kaphatnak információt a közlekedők, hogy a parkolókban hány szabad hely van.

Elhangzott az is, hogy ezek az adatok nagyon hasznosak lehetnek az egyetemi kutatások tekintetében is. A rendszer tesztidőszaka november zajlott le, jelen pillanatban a rendszert finomítják.

– Veszprémben közlekedési helyzetével kapcsolatban két fő tényezőt kell figyelembe venni – ezt már Domokos Endre, a Pannon Egyetem docense, a Bio-, Környezet- és Vegyészmérnöki Kutató Fejlesztő Központ szervezeti egység vezetője mondta. – Az egyik az, hogy az elmúlt 11 évben 36 százalékkal nőtt a gépjárműállomány. Ez országosan is kimagasló érték, ám ez az állomány sajnos öregedett is, hiszen 3,5 évvel idősebbek a járművek, mint a 10 évvel ezelőttiek. Ez a kettő ahhoz vezet, hogy Veszprém légszennyezettsége egyre rosszabb állapotot mutat.

Úgy vélte, erre jó megoldás lehet, ha minél kevesebbet közlekednek az emberek, amit úgy lehet elérni, ha minél hamarabb találnak parkolóhelyet.

– A rendszer mobil táblák kihelyezésére is lehetőséget ad: ennek akkor van nagy jelentősége, ha például nagy rendezvény van a városban. A szimulációk alapján egy nagy rendezvény esetében 11,6 percig tart, míg egy városba érkező parkolóhelyet talál. A mobil tájékoztató táblák segítségével ez az idő 4,6 percre csökkenthető. Ez azt jelenti, hogy minden egyes parkolás esetében 460 grammnyi szén-dioxidtól szabadítjuk meg a várost – magyarázta Domokos Endre. – Ez nagyon nagy szám.

Hangsúlyozta, konkrét adatokkal majd a tesztidőszak után szolgálhatnak, akkor, amikor élesben, hosszabb idő adatai állnak rendelkezésre. Jelenleg 19 helyszínen, 47 kamerával figyelik a szabad parkolók számát, ami folyamatos tájékoztatást ad az autósoknak.
Több hír